sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Kotia kohti

9.5.
Aamu alkoi tänään aikaisin, koska meidän täytyi lähteä hotellilta heti seitsemän jälkeen. Kuljimme Ateenan lentoasemalle muutamalla henkilöautokokoisella taksilla. Perillä kentällä jätimme laukut tiskille ja siirryimme odottamaan lentoa. Ensimmäinen lento kestäisi noin tunnin, määränpäänä Istanbul.
        Istanbulissa vaihto sujui melko ongelmitta. Täällä monet tekivät ostoksia, niin tuliaisiksi kuin itsellekin. Lento Helsinkiin lähti hieman myöhässä, mutta koneissa ollut viihdejärjestelmä piti mielen tyytyväisenä. Ainakin allekirjoittanut löysi koneen leffakirjastosta katseltavaa.
        Viimeinen etappi ennen Tamperetta oli Helsinki-Vantaa. Laukut poimittuamme siirryimme aulaan odottamaan seuraavaa bussia. Istanbulissa alkaneen sateen jatkuessa täälläkin, kastuimme hieman lastautuessamme linjuriin. Matka Tampereelle sujui levollisissa tunnelimissa, olihan meillä takana rankka päivä ja viikko.

torstai 8. toukokuuta 2014

Viimeinen päivä Ateenassa

8.5.
Viimeinen täysi päivämme Ateenassa oli ohjelman puolesta lyhyt. Kävimme aamulla yhdessä Roomalaisella Agoralla, jossa sijatsi myös Tuulien torni. Kohteessa käyntimme jälkeen oli aika tulostaa

Lentolippujen jakamisen jälkeen suuntasimme metrolla Pireukseen, jossa meidän oli määrä mennä rannalle. Perille päästyämme kuitenkin kuulimme ja ymmärsimme, että alueella ei ole uimarantaa, joten se siitä. Tyydyimme vain lounastamaan satamassa, jonka jälkeen ryhmä palasi takaisin Ateenaan. Takaisin tultuamme meillä alkoi vapaa-aika, joka kesti iltaan asti.

keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Tiistai eli antiikin kohteita ja yhteistyötä Norssien kanssa

KESKIVIIKON TEKSTI ALEMPANA

6.5.
Tiistaipäivämme alkoi luonnollisesti aamiaisella, jonka jälkeen suuntasimme Ateenan arkeologiseen museoon. Museo oli suhteellisen iso, mutta puolentoista tunnin aikana ehdimme käydä sen läpi melko hyvin. Näytteillä oli esineistöä eri aikakausilta ja alueilta.

Päivemmällä kävimme vanhalla stadionilla, joka on sijainnut paikallaan jo antiikin ajoilta asti - uudistettuna toki. Areenalla on järjestetty monia kisoja, muun muassa useammat olympialaiset. Marmorinen stadion oli kyllä sangen vaikuttava.

Stadionilta siirryimme Apollonin temppelin raunioille. Tästäkään monumentista ei ollut enää paljoa jäljellä, vain muutama pylväs. Vierailemisen arvoinen kohde silti. Tämän jälkeen ryhmällä oli vapaa-aikaa, ennen lyhyehköä illanviettoa muiden Norssien kanssa.

Illalla kipusimme Filipappos-kukkulalle, jossa meidän oli määrä tavata Oulun ja Turun normaalikoulujen opiskelijoita. Saavuimme paikalle tuntia ennen sovittua tapaamista, joten meille jäi aikaa tutusta esimerkiksi Sokrateen vankilaan ja palella (tuohon aikaan oli jo sangen viileää). Muut Norssit saapuivat lopulta ja pidimme yhdessä noin vartin kestäneet pantomiimiesitykset, aiheena antiikki. Kerrassaan hauska päivä.

Neljän museon päivä

7.5.
Tänään kävimme ensi töiksemme Akropolin museossa. Näytteillä oli laajasti erilaista esineistöä antiikin ajoilta ja näyttelyssä oli mielekiintoista kierrellä. Museon modernihko tyyli sopi hyvin tuomaan esiin vanhaa.

Akropolin museolta siirryimme Suomen Ateenan-Instituuttiin, jossa meille pidettiin pitkä, mutta oikeasti mielekiintoinen ja opettavainen esitys. Meille kerrotiin muun muassa suomalaisten arkeologisesta tutkimuksesta Kreikassa, käännöstyöstä sekä opiskelumahdollisuuksista. Esityksessä oli mukana runsaasti käytännön esimerkkejä ja tapauksia, miksi sitä olikin mukava seurata.

Seuraava museokohteemme oli Kykladien museo, jossa oli nimensä mukaisesti esillä erilaista arkeologista Kreikan saarilta esineistöä. Ruukkuja, patsaita ja käyttöesineitä löytyi runsaasti. Poikkeuksen teki Benaki-museo, jossa oli esineillä arkeologisten asioiden lisäksi muun muassa ikoneja, pukuja, tauluja ja taide-esineitä. Tämä yksityiseen kokoelmaan perustuva museo toi mukavaa vaihtelua perinteiseen esinöistöön.
        Päivän viimeinen museo oli Bysanttilainen museo, jossa oli esineistöä Kreikan keskiajalta ja Bysantista. Sokkeloisuudestaan huolimatta museossa oli hyvin mielenkiintoinen näyttely, jossa oli esineitä niin uskonnollisesta kuin sekulaarisesta elämästäkin.

tiistai 6. toukokuuta 2014

Maanantai eli matka Delfoihin

5.5.
Tämän päivän ohjelma alkoi puoli yhdeksän aikaan aamulla, kun tilausbussimme lähti kohti Delfoita. Taukoineen matka tuli kestämään noin kolme ja puoli tuntia, joka ahtaassa ja heikosti jousitetussa pikkubussissa tuntui ehkä liian pitkältä. Ensimmäinen ja ainoa tauko pidettiin jossakin ulkoa hienon näköisessä taukopaikassa. Täältä oli vielä noin tunnin ajomatka itse määränpäähän.
     Määränpäässä Delfoissa oli jo havaittavissa pilvisyyden lisääntymistä ja saatinpa myöhemmin kokea muutama sadekuurokin. Liikkuminen arkeologisella alueella oli suhteellisen raskasta, koska pitkä tie alueen huipulle oli jyrkkä ja epätasainen. Allerkirjoittaneella ylimääräsitä vaikeusmomenttia toi bussimatkalla alkanut pahoinvointi. Siitäkin huolimatta ylös asti selvittiin.
     Kävimme katsomassa muun muassa oraakkelin muinaista sijaintipaikkaa, temppelin raunioita sekä Delfoin museota. Itse oraakkelista ei ollut näihin päiviin säilynyt mitään näkyvää. No, pelkät maisemat olisivat olleet riittävä syy lähteä.

Seuraavana kohteena oli Delfoin kylä, jossa nautimme myöhäisen lounaan. Ruoan jälkeen meille jäi puolisen tuntia vapaata aikaa kylässä. Epäonneksemme käytännössä kaikki liikkeet oli tuolloin kiinni.
     Paluumatka Ateenaan kesti kutakuinkin kolme tuntia. Matkalla pysähdyimme kerran huoltoasemalle. Pääkaupungin teillä oli havaittavissa lievää ruuhkaa sekä meno- että paluumatkalla.

sunnuntai 4. toukokuuta 2014

Ensimmäinen oikea päivä Ateenassa

4.5.2014
Tänään päivämme alkaa hotellin amerikkalaisella aamiasella, joka onnistuu täyttämään ainakin allekirjoittaneen odotukset. Aamiaispöydistä suuntaamme Agoralle, jossa tutustumme muun muuassa kirkkoon ja palatsiin. Myös Agora-museo ja stoa kuuluvat lounasta edeltävään ohjelmaan. Agoralla saamme kuulla lyhyen mutta erittäin toimivan kuvauksen filosofiasta, jonka meille toimittaa ryhmäläinen Reijo.
      Lounaan nautimme perinteisen kreikkalaisessa ravintolassa, jonka päivää varmasti piristää 17-henkisen ryhmämme vierailu. Vaikka ruoissa kestääkin jonkin aikaa, ovat ne maukkaita. Puolen tunnin "ruokalepo" varmistaa, ettei kukaan joudu jatkamaan matkaa liian ähkynä.

Matka Akropolikselle kuljetaan metrolla, johon tutustuminen on tietenkin tärkeä osa itse kaupunkiin tutustumista. Uudesta ympäristöstä huolimatta matka sujuu jouhevasti. Lämpötila ulkona on saavuttanut päivällisen huippunsa ja onkin aika pitää lyhyt virvoitustauko.
        Kapuaminen Akropolikselle alkaa jo tuntumaan jaloissa, jotka on toki jo valmiiksi melko uupuneet. Reitti huipulle kulkee liukkaan sileitä marmoriportaita pitkin. Kuljemme läpi majesteetillisen portin, jonka välittömästi ohitettuamme näemmekin ehkä Kreikan tunnetuimman nähtävyyden, Partheonin.
         Pieneksi harmiksi temppelin toinen pääty on nyt rakennustyömään peittämä, joten ottamamme kuvat eivät ehkä ole yhtä ylväitä, kuin mitä paikalta on aiemmin otettu. Partheon on kuitenkin maineensa veroinen ja Miskan ja Saaran toimittava puhe kohteesta vastaa mainiosti mieleen tuleviin kysymyksiin ja enempään.

Temppelivuorelta suuntamme sen juurella sijaitsevalle kukkulalle, jonne vie nykyaikaisten portaiden lisäksi myös antiikin aikaiset, kovin jyrkät marmoriportaat. Näkymät kukkulalta on upeat, mutta siihen on tällä matkalla jo totuttu. Tämän kohteen myötä päivän varsinainen ohjelma alkaa olla käyty läpi.
           Akropoliksen alueelta suuntaamme takaisin hotellille, jonka katolla ryhmämme tapaa myöhemmin. Opettajat ovat hankkineet meille erilaisia hedelmiä ja virvokkeita tarjolle ja jälleen kerran meitä ympäröi hyvät maisemat. Tämä on päivän viimeinen täysin yhteinen osuus, jonka jälkeen opiskelijat pääsevät vapaasti seikkailemaan lähialueille. Ja alkaahan sitä jo olla päivällisaikakin.